Nel passaggio tra XX e XXI secolo, l’attenzione ai temi della progettazione di elementi e di dispositivi integrativi destinati alla conservazione e al riuso delle architetture del passato è andata amplificandosi nella critica e nei programmi didattici indirizzati alla formazione dell’architetto. Fin dalle prime definizioni teoriche il progetto di restauro è stato chiamato a rispondere a istanze riguardanti l’opportunità di intervenire sulle lacune dell’antico; ciononostante, ancora ai nostri giorni il concetto di integrazione finalizzata a un ‘ritorno all’uso’ del manufatto dà luogo a casi paradigmatici dove il restauro arriva a interrogarsi su tematiche ritenute ambito pressoché esclusivo della composizione architettonica e a inserirsi in una sfera storicamente dibattuta per la disciplina, quella della ‘creatività’ e del suo rapporto con le istanze conservative.----Since the turn of the twenty-first century, interest in the design of new elements geared towards preserving and reusing ancient buildings has been increasing, both in scientific publishing and in Department of Architecture syllabuses. Many improvement programmes see ‘additions’ (or the ‘filling of lacunae’) not only as an answer to conservation needs, but as a design opportunity where new extensions become an instrument of today’s new architectural syntax as well. The use of building materials such as steel permits the development of extensions that are added on to historic buildings like new stratigraphic layers, freeing us from the formal and syntactic constraints of the past. The need to relate project experiences to conservational aims led the study to focus its analysis on well-known improvement programmes carried out since the beginning of this century on abandoned historic buildings. The paper highlights how the improvements apparently possess clear formal similarities, mainly because of the methods used to communicate their contents by architectural journals. In contrast, this study considers the outcomes of improvement programmes in terms of the innate consistency of the design choices made, with particular attention paid to defining the construction details, allowing us to underline significant mutual differences in the conservation of built heritage.

Intenzioni e prassi dell’architettura contemporanea per il restauro: ‘limes’ (o senso del confine) come tema di linguaggio

Di Resta, Sara
2017-01-01

Abstract

Nel passaggio tra XX e XXI secolo, l’attenzione ai temi della progettazione di elementi e di dispositivi integrativi destinati alla conservazione e al riuso delle architetture del passato è andata amplificandosi nella critica e nei programmi didattici indirizzati alla formazione dell’architetto. Fin dalle prime definizioni teoriche il progetto di restauro è stato chiamato a rispondere a istanze riguardanti l’opportunità di intervenire sulle lacune dell’antico; ciononostante, ancora ai nostri giorni il concetto di integrazione finalizzata a un ‘ritorno all’uso’ del manufatto dà luogo a casi paradigmatici dove il restauro arriva a interrogarsi su tematiche ritenute ambito pressoché esclusivo della composizione architettonica e a inserirsi in una sfera storicamente dibattuta per la disciplina, quella della ‘creatività’ e del suo rapporto con le istanze conservative.----Since the turn of the twenty-first century, interest in the design of new elements geared towards preserving and reusing ancient buildings has been increasing, both in scientific publishing and in Department of Architecture syllabuses. Many improvement programmes see ‘additions’ (or the ‘filling of lacunae’) not only as an answer to conservation needs, but as a design opportunity where new extensions become an instrument of today’s new architectural syntax as well. The use of building materials such as steel permits the development of extensions that are added on to historic buildings like new stratigraphic layers, freeing us from the formal and syntactic constraints of the past. The need to relate project experiences to conservational aims led the study to focus its analysis on well-known improvement programmes carried out since the beginning of this century on abandoned historic buildings. The paper highlights how the improvements apparently possess clear formal similarities, mainly because of the methods used to communicate their contents by architectural journals. In contrast, this study considers the outcomes of improvement programmes in terms of the innate consistency of the design choices made, with particular attention paid to defining the construction details, allowing us to underline significant mutual differences in the conservation of built heritage.
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